مزایای نمایشگاه تخصصی

مزایای نمایشگاه تخصصی :

تمرکز: 
موثرترین روش فروش کالا یا توسعه صادرات ایجاد شرایطی است که خریدار و فروشنده روبروی یکدیگر قرار گیرند .

اما غالبا " خریداران کالا در یک کشور یا حتی در کشورهای مختلف بصورت پراکنده زندگی می کنند بنابراین ملاقات هر یک از آنها بطور انفرادی کار پر هزینه ای است .

مهمترین امتیاز یک نمایشگاه آن است که تعداد زیادی از خریداران بالقوه را در یک مکان مشخص جمع کرده و این فرصت را نصیب آنان می‌کند که که پیام فروش کالا را از نزدیک بشنود ؛ کالا را رویت کنند و پاسخ پرسشهای خود را درباره کالا از زبان فروشنده بشنوند.

عرضه کالا :

نمایشگاه های تخصصی موثرترین و عملی ترین روش عرضه کالا توسط فروشنده به خریدار بالقوه محسوب می شوند . یعنی ابزار یا روشی که از طریق آن می توان به یک توافق نهایی برای مبادله کالا یا خدمات دست یافت .

ارزشیابی واکنش خریدار :

یک نمایشگاه بازرگانی فرصتی در اختیار فروشنده قرار می دهد که بتواند در کوتاهترین زمان ممکن ؛ عکس العمل خریدار بالقوه را نسبت به کالای عرضه شده ؛ احساس کند بدین ترتیب که نشان دهنده کالا بلافاصله می تواند بفهمد آیا کالای ارائه شده مقبول طبع بازار می باشد یا خیر؟ یا آنکه چه تغییری باید در کالا بدهد تا بازار آمادگی جذب آن را داشته باشد.

دسترسی به خریداران ناشناخته :

یکی از مهمترین مشکلات بازاریابی شناسایی خریداران بالقوه ؛ واردکنندگان و سایر افرادی است که می توانند به فروش کالا کمک کنند . یکی از بزرگترین مزایای نمایشگاه های تجاری آن است که صادر کنندگان یا عرضه کنندگان کالا را قادر می سازد که افرادی را ملاقات کنند که دستیابی به آنها در سایر موارد بعلت ناشناخته بودن مؤثر نیست یا دشوار است .

بررسی کالاهای رقیب :

در بسیاری از نمایشگاه های بازرگانی می توان شرکت کنندگانی را مشاهده کرد که کالاهای آنان رقیب یکدیگر است . بنابراین یکی از مزایای شرکت در چنین نمایشگاه هایی آنست که می توان ویژگی های کالاهای رقبا را از نزدیک مورد مطالعه و بررسی قرار داد و به این نکته پی برد که کشورها یا مؤسسات رقیب از چه تکنیک ها یا روش هایی استفاده کرده اند که موفقیت آنها را تضمین کرده است و موجب شده است بازارها را قبضه کنند .

نقش ارتباطی یک نمایشگاه :

نمایشگاه محل تلاقی بازدیدکنندگان و تولید کنندگان کالاها و خدمات و نقطه برخورد عرضه و تقاضاست . در یک نمایشگاه عرضه کنندگان کالا ؛ ماشین آلات یا اقلام مورد نظر خود را به معرض نمایش می گزارند . نوآوریها ، خلاقیتها و ابتکارات خود را عرضه میدارند . بدین ترتیب این دو گروه مناسبترین شرایط را برای انجام داد و ستد یا برقراری ارتباط در آینده در برابر خود مهیا می بینند .
نمایشگاه ؛ هزینه جستجو برای یافتن کالا یا دسترسی به اطلاعات را کاهش می دهد . در یک نمایشگاه ، مهمترین عاملی که به پیشرفت می انجامد ؛ رقابت است . نقش اطلاعاتی یک نمایشگاه در جوامع امروزی ، از نهایت اهمیت برخوردار است . اصولا" مبادله اطلاعات ، درست به اندازه مبادله کالا و خدمات دارای ارزش و اعتبار است .